Мартин Кръстев: В изкуството освен талант са нужни душа и сърце
Младият балчишки музикант, певец и диригент спечели втора награда за вокална и хорова музика, категория студенти, на международния конкурс "Ян Сибелиус Фест" във Финландия
Сънародникът ни Мартин Кръстев спечели втора награда за вокална и хорова музика, категория студенти в 12-ото издание на Международния конкурс „Ян Сибелиус Фест“ в Турку, Финладия.
Фестивалът, който е посветен на финландския композитор Ян Сибелиус, включва четири конкурса: хорови състави, музиканти-инструменталисти, певци и композитори. В състезанието за композиция тази година се включиха над 70 участници от Китай, САЩ, Русия, Канада, Беларус, Италия и България – откъде Кръстев беше единствен представител.
За родения в Балчик поп певец, диригент, композитор и студент по „Педагогика на обучението по музика“ във Великотърновския университет „Св. Св. Кирил и Методий“ това е поредното отличие в сферата на композицията, след като през 2020 г. спечели първо и второ място с две композиции (хорова и инструментална) на Международния конкурс за композиция на фондация Creative music class в Атланта, САЩ, а през 2021 г. получи диплом за постижения в областта на хоровата композиция от IV международен конкурс за хорова композиция „Александър Дмитриевич Касталски“, организиран от Московската държавна консерватория „Пьотър Илич Чайковски“.
Ето какво разказа Кръстев за престижното отличие, за музикалното творчество и за младите таланти на България, специално за „Новетика“.
Новетика: Как се озовахте на международния конкурс за композиция във Финладия?
Мартин Кръстев: За този конкурс знам от няколко години. Той се провежда в рамките на ежегодния фестивал „Ян Сибелиус Фест“ във Финландия. Фестивалът обединява музиканти от цял свят и се ползва с голяма популярност и добро реноме. Именно това беше причина тази година да реша да участвам за пръв път в дванайсетото издание, което се проведе дистанционно.
Новетика: Спечелихте с две композиции, какво Ви вдъхнови да ги създадете?
Мартин Кръстев: Едната е Ave verum corpus („Ликувай, истинско тяло“) за смесен хор. От композиторска гледна точка този текст е много благодатен за писане на музика. Разбира се, смисълът и дълбочината на този химн, който почита Христовото страдание и жертва, са предпоставка и за емоционално завладяваща творба при добри умения на композитора.
Този химн се изпълнява често в църковните католически служби, най-често по време на Страстната седмица, Великден, както и на празника на Тялото и Кръв Христови (Corpus Christi).
Музикалните творби, написани върху този текст, могат да се разглеждат и изпълняват спокойно като концертни творби с художествени качества. Моята композиция върху този латински химн създадох преди няколко месеца и все още не е изпълнявана от хор, но това предстои.
Новетика: Втората е An Irish Blessing („Ирландска благословия“) за женски хор?
Мартин Кръстев: Текстът е изключително популярен и има много музика създадена върху него. Чрез тази благословия, която се смята, че произлиза още от времето на древните келти, по земите на Ирландия (а днес и по света), хората си пожелават късмет, светлина, закрила от Бог и попътен вятър по пътя. Основна цел при писането на музиката върху тази ирландска благословия за мен беше възможно най-ясно да пресъздам душевното състояние, породено от възвишените мисли и преклонението пред величието на природата във всичките ѝ измерения.
С вълнение споделям пред вашата медия, че през следващата година творбата ще бъде представена пред широката публика в интернет пространството в изпълнение на два хорови състава от град Добрич.
Новетика: Вярвате ли в Бог?
Мартин Кръстев: Да. За мен вярата в Бог е отправна точка за създаване на музика. В миналото се е вярвало, че творецът е проводник на божествената воля и енергия. Черпя вдъхновение от красотата на природата, от музиката, която слушам, от общуването ми с хора и публики.
Новетика: Как се чувствате като лауреат и единствен представител на България?
Мартин Кръстев: Приемам тази награда с благодарност за постигнатия успех. Състезавах се наравно с млади композитори от цял свят, които се обучават в композиторските факултети на световно признати музикални учебни заведения като Музикалната академия „Гнесини“ (Русия) и Китайската музикална консерватория.
За мен беше предизвикателство, отговорност и чест да представя България пред изключително авторитетно жури от световноизвестни композитори и преподаватели в престижни музикални академии.
Новетика: Съдейки по представените във фестивала творби, как оценявате нивото на българското музикално образование и хорова сцена?
Мартин Кръстев: Това, което ми направи впечатление, е участието на много деца, ученици и студенти от цял свят, но най-вече от Китай, САЩ и Русия. България има своето място на този фестивал, но то е по-скоро в конкурса за инструменталисти. Българските инструменталисти притежават високо художествено ниво и имат големи успехи на международната сцена.
За съжаление, има недостиг на български композитори, които да създават съвременна хорова музика. Това се дължи от една страна на спецификата при писането на подобен тип музика, но също така и на липсата на политики, с които да се провокира и стимулира интереса на все повече композитори към хоровата музика – фестивали, хорови срещи, конкурси за хорови композиции и проекти. Надявам се в бъдеще музикалните учебни заведения, творческите съюзи и хоровата гилдия да бъдат по-активни в предоставяне на възможности творбите на съвременните български композитори да намират път до националните и международни концертни сцени.
За жалост, България не цени достатъчно своите таланти и не умее да ги промотира по света. Всички награди за композиции, които имам досега, са от международни конкурси.
Новетика: Освен композитор, сте поп певец и диригент. Кое е любимото Ви амплоа? И как дирижирането и пеенето Ви помагат в композирането?
Мартин Кръстев: За да можеш да интерпретираш успешно песните при солово изпълнение, трябва да разбираш от диригентските похвати, чрез които да предадеш посланието на песента и да докоснеш слушателите. За да бъдеш добър диригент, трябва да може да пееш.
За мен двете амплоа – на певец и диригент – са неразривно свързани. Без съмнение пеенето и дирижирането ми помагат съществено при писането на музика. Като певец и диригент – освен че познавам добре вокалния диапазон на различните гласове – се опитвам да преценя как бих могъл да напиша определена творба така, че тя да бъде както достъпна за пеене от хористите, така и въздействаща за публиката. Когато пиша инструментална музика, се стремя към мелодичност и вокалност на творбата.
Новетика: Какво бихте посъветвали младите музикални творци у нас? Какви качества да развиват? И в какво да насочат усилия, за да „пробият“ на международната сцена и да прославят родината със своя талант?
Мартин Кръстев: Винаги съм смятал, че освен таланта, в изкуството са нужни душа и сърце. Редом до тях поставям дисциплината и отговорността към таланта, който всеки един творец носи. В днешно време, освен всички тези качества, според мен музикантът трябва да бъде смел, да притежава мениджърски качества и лидерство, да умее да работи в екип, за да увлича последователи след себе си.
Новетика: Какво е Вашето пожелание към всички българи за коледните и новогодишни празници?
Мартин Кръстев: Пожелавам през новата година децата да не се страхуват да мечтаят и да творят. Възрастните да подкрепят техните мечти. В страната ни да има мир, разбирателство и благоденствие, и културата да е един от приоритетите на България!